پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229069
ايران به دنبال پس گرفتن دارايي هاي بلوکه شده در لوکزامبورگ است
تاریخ انتشار : 1396/10/30 08:56:30
نمایش : 1811
خبرگزاري فرانسه اعلام کرد که بانک مرکزي ايران شکايتي را براي دريافت ميلياردها دلار خسارت عليه سازمان بورس اوراق بهادار لوکزامبورگ طرح کرده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از فرانسه، اين شکايت به تصميم موسسه مالي کليراستريم، مستقر در لوکزامبورگ ارتباط دارد که مالکيت آن متعلق به سازمان بورس آلمان است. اين موسسه سپرده‌هاي بانک مرکزي ايران را به درخواست شاکيان آمريکايي جمهوري اسلامي ايران مسدود کرده است.

مبناي شکايت اين افراد، که آسيب‌ديدگان و بازماندگان قربانيان آمريکايي عمليات تروريستي هستند، اتهام حمايت حکومت ايران از تروريسم و شکاياتي است که جهت دريافت غرامت از جمهوري اسلامي در محاکم آمريکايي طرح شده است.

بانک مرکزي در شکايت خود، خواستار دريافت ٤.٩ ميليارد دلار شده که شامل دارايي‌هاي مسدود شده بانک نزد موسسه کليراستريم و بهره تعلق گرفته به آن است.

بانک مرکزي ايران در شکايت خود گفته است که کليراستريم بايد اصل سپرده‌هاي ايران و بهره تعلق گرفته به آن را باز پس دهد و در غير اينصورت، سازمان بورس آلمان موظف به پرداخت خسارت به همين ميزان است.

شکايت ايران براي خارج کردن سپرده‌هاي خود نزد کليراستريم سابقه چند ساله دارد و مربوط به مسدود شدن مبلغ حدود دو ميليارد يورو متعلق به بانک مرکزي است. اين مبلغ تا پايان رسيدگي قضايي به شکايت عليه ايران در دادگاه‌هاي آمريکا و لوکزامبورگ مسدود باقي خواهد ماند.

تاکنون، کليراستريم در اجراي راي يک دادگاه آمريکايي در سال ٢٠١٣، مبلغ معادل ١.٩ ميليارد دلار را به شعب مالي خود در آمريکا منتقل کرده است.

براساس حکم اين دادگاه، دولت ايران ملزم شده است است به حدود يکهزار شاکي آمريکايي غرامت بپردازد. از جمله اين شاکيان، خانواده‌هاي بيش از دويست نظامي آمريکايي هستند که در بمب‌گذاري سال ١٩٨٣ در مقر تفنگداران دريايي ايالات متحده در بيروت جان خود را از دست دادند. در آن انفجار ٢٩٩ نفر از جمله تعدادي غيرنظامي لبناني کشته شدند.

همچنين، ايران به پرداخت غرامت به آسيب‌ديدگان و خانواده‌هاي قربانيان بمب‌گذاري سال ١٩٩٦ در عربستان سعودي محکوم شده است. در اين بمب‌گذاري ١٩ آمريکايي کشته شدند.

سخنگوي سازمان بورس اوراق بهادار آلمان گفته است که «از نظر کليراستريم، شکايت بانک مرکزي ايران عليه آن موسسه فاقد مبناي حقوقي است.»

موسسه کليراستريم يکي از دو نهاد اروپايي مسئول تسويه اوراق بهادار است.

مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html